Stage op de ER

2 juli 2016 - Davao City, Filipijnen

Afgelopen 2 weken hebben Deborah, Fleurine en ik stage gehad op de ER (spoedeisende hulp)
Afgelopen week hebben we zoveel gezien en meegemaakt dat ik de eerste week niet zo goed met weet.
Maar hier komt een uitgebreid verslag!

Op de ER ben je erg afhankelijk van het aantal patiënten. De ene dag doe je de hele dag niks en de andere dag kan je het een na het andere meekijken en zien!

We begonnen na onze vakantie op palawan op de ER. Onze eerste dag was op woensdag en een hele rustige dag. Donderdag mochten we meekijken met een oog operatie! Super interessant om te zien!
Vrijdag hadden we een avond dienst waar helaas helemaal niks gebeurd is.
Het weekend hebben we lekker uitgeslapen en gerelaxed!

Maandag hadden we ook helaas weer bijna niks spannends meegemaakt..
Dinsdag daarin tegen was compleet anders! We mochten mee kijken bij een cyste verwijdering in de elleboog. Vervolgens kwam er een man binnen die een half uur geleden een hartstilstand heeft gehad. De artsen konden niks meer voor die meneer doen. De verpleegkundige en artsen toonde zo weinig medeleven met de familie. Ook kregen ze totaal geen privacy. De man lag nog op de brancard midden in de ER. En de arts en verpleegkundige gingen gewoon veder met andere patiënten terwijl de vrouw in tranen over haar man heen hing. Dat was echt even een flinke cultuur shock..
Aan het eind van de middag mochten we nog meekijken met een blindedarm operatie! Super gaaf om te zien en grappig dat de chirurg en zijn vrouw samen de operatie deden.

Woensdag zijn we met z'n alle naar het Health Center gegaan! Weer veel kinderen gevaccineerd!

Donderdag hebben we spullen voor het ziekenhuis gekocht! Met al het donatie geld hebben we voor de afdeling St. Bernadette een nieuwe ER car gekocht. Zodat ze snel kunnen handelen als er een noodgeval is op de afdeling.
Voor de keuken hebben we ook een nieuwe kar gekocht om het eten in het ziekenhuis te kunnen rondbrengen.  De kar die ze nu gebruiken viel onderhand bijna uit elkaar en was hard toe aan vervanging.
De rest van het geld hebben we besteed aan een medical mission die plaats vond toen wij in palawan waren. Het geld is gegaan naar de medicijnen die de armen mensen in de bergen nodig hadden.

Vrijdag was weer een interessante dag op de ER! In de ochtend kwam er een hoog zwangere vrouw binnen met weeën. Omdat er wat complicaties waren kreeg de vrouw een keizersnede en wij mochten mee kijken! Super gaaf om te zien! Je kon super goed alle lagen van de huid zien en de spieren. Nadat de baby geboren was werden de eierstokken verwijderd. Heel apart om ze te zien en ze zijn echt veel kleiner dan ik had verwacht haha.
Vrijdag avond zijn we met z'n alle wezen stappen in Davao en hebben echt een super leuke avond gehad!

Aankomende week is onze aller laatste stage week! De tijd is zo ontzettend snel gegaan en kan echt nog niet geloven dat we al bijna van iedereen hier afscheid moeten gaan nemen...
We gaan wel iets super leuks tegemoet natuurlijk! Maar wel heel jammer dat onze stage er al bijna op zit...

1. Ralph:
    2 juli 2016
    Zo, Dat is Spannend, maar zo zie je maar dat hier, allemaal in Nederland. Een stuk beter geregeld is. En dat we een stuk rijker zijn. Als in de Fillepijne.

Gr. Ralph
  2. Marianne:
    2 juli 2016
    Hallo Anne,
    Wat maak je toch veel mee en wat ben je enthousiast.
    Heel leuk, deze periode vergeet je nooit meer. Nu nog een week stage en dan genieten van je vakantie.
    Xx Marianne
  3. Ingrid Geerts-Buis:
    3 juli 2016
    Leuk om te lezen Anne, wat een belevenissen weer!
    Nog even en dan heb je vakantie, net als wij hier. Veel plezier!