Filipijnse gewoontes

12 juli 2016

Zo! Na 10 weken in de Filipijnen kan ik jullie leuke weetjes en gekke gewoontes van de Filipijnen wel vertellen!  De dingen waar ik al lang aan gewend ben geraakt en die voor andere een compleet nieuw iets zijn!

Om te beginnen bij het eten! Alles is me rijst. Een maaltijd zonder rijst zien de filipino's als een snack.
Ook eten ze hier met alleen een lepel en vork! Super fijn! Ben ik al helemaal aan gewend en weet wel bijna zeker dat ik met mes eten erg moeilijk ga vinden als ik terug ben. Ik denk dat ik voortaan in Nederland ook maar met een lepel en vork ga eten (sorry mam en pap).

Hoeveel mensen passen er in een voertuig ?
Ja heel erg veel kan ik je vertellen! Jeepny's bussen vrachtwagens en zelfs de trycyle worden vaak tot de nok toe vol gepropt! Dit zit natuurlijk zo comfortabel!
Jeepny's lekker vol en zelfs achterop of op het dak worden nog de kippen mee genomen! Wij hadden met ze 5e al erg veel moeite om met z'n alle in een trycyle te passen, maar soms kwamen er wel eens 7 mensen uit.. het moet dus toch echt kunnen op een of andere manier!

Overal lopen dieren en beestjes!
Zelfs in het ziekenhuis lopen er katten in de gangen en op de trappen.
Ook zitten letterlijk overal salamanders. In ons huisje in het ziekenhuis en zelfs ook op de patiënten kamers.
Whaaaaa kakkerlak!!!! Dat heb je ook wel een paar keer uit ons huisje horen komen! Gelukkig hadden we Luuk!  Want de eerste keer stonden alle meiden binnen no time op de bank!

Het gebaar van respect naar ouderen!
Dat vind ik een van de mooiste dingen die ik heb gezien! Kinderen leren het al vanaf baby af aan!
Het gebaar gaar als volgende: kinderen doen als begroeting van opa of oma. Of wie dan ook boven de 50/60 jaar.
Ze pakken hun hand en leggen het even tegen hun voorhoofd aan.
Het is een klein en simpel gebaar maar zit er erg mooi uit!

Ze zeggen hier altijd dat iedereen erg verlegen is! Maar echt lang niet iedereen is zo!
Veel verpleegkundige van het ziekenhuis zijn inderdaad erg verlegen. Maar wanneer je op straat loopt of wat dan ook word je na geroepen, aangestaard of roepen ze naar je EY BEAUTIFUL!
Ook proberen ze 'stiekem' een foto te maken. Of ze komen gewoon naast je staan maken een foto zeggen bedankt en lopen weer weg haha! Ik merk nu dat we aan het reizen zijn dat de mensen hier wel wat meer touristen gewend zijn. Dat is wel fijn om wat minder het middelpunt te zijn!

Filipinos houden niet van de zon! Zodra de zon ook maar een beetje schijnt zijn ze allemaal in de schaduw te vinden!
Op het platteland zijn ze van top tot teen bedekt met kleding om maar niet bruin te worden.
In alle huid crème, zonnebrand of wat je ook maar kan bedenken zit bijna altijd wit makend spul in.
Iedereen gebruikt baby poeder op hun gezicht en lichaam om witter te lijken!
Ook lopen ze allemaal met paraplu's, nee niet voor de regen maar voor de zon. Opzich nu ook wel handig om altijd een paraplu mee te hebben aangezien het regen seizoen is maar de meeste Filipijnen gebruiken hem tegen de zon ipv tegen de regen.

Alcohol is hier soms goedkoper dan de frisdrank haha!
Een fles rum kun je halen voor al 40 peso. Dat is iets minder als 1 Euro. Terwijl een fles cola ongeveer 60 tot 80 peso kost  dus ongeveer 1,50.

Alles gaat hier er ook erg relaxed aan toe!
Iedereen komt overal te laat voor. Zelfs als ze moeten werken. Komen ze een half uurtje later aan kakken. Er zou een operatie om 3 uur beginnen maar uiteindelijk begon die pas om 8 uur. Want ja de anesthesist was er nog niet. En al die tijd lag die patiënt al klaar voor de operatie.

Nou ik geloof dat ik de meeste gekke dingen of filipijnse gewoontes wel op een rijtje heb gezet haha! Nu nog een paar weken genieten van dit prachtige land!

1. Andre:
    Leuk om te lezen Anne !
  2. Ingrid Geerts-Buis:
    12 juli 2016
    Dat wordt een cultuurschok als je weer terug bent!
    Fijne vakantie!
    groet,
    Ingrid
  3. Opa Ru:
    Beste Anne,
    Bedankt voor je uitvoerige brief, heel interessant al die verschillen in gewoontes. En nu maar fijn op vakantie! Doe voorzichtig he, niet alleen er op uit gaan.
    Het was leuk van je te horen toen we in Schoorl waren. We hadden fijne dagen met zijn tienen - zondag nog naar het strand van Schoorl gefietst om te pootje baden, gelukkig mooi zonnig weer.
    Groeten en fijne vakantie.
  4. Ralph:
    12 juli 2016
    Hallo Anne. Fijne vakantie gewenst.
    Het was super gezellig met ons allen.
    De zee gezien. En gezellig heid met elkaar1
    Gr Ralph
  5. Marianne:
    13 juli 2016
    Hallo Anne, wat een verschil met ons kleine landje, neem alleen al de begroeting van de 50 plussers. Heel lief, maar een Hollandse knuffel is ook fijn. Het zal wennen zijn als je weer thuis bent. Het is nog niet zover, eerst nog genieten en net als je opa zeg ik tegen je: goed uitkijken! Knuffel Marianne.
  6. Sigrid:
    26 juli 2016
    Hoi Anne,
    Ik heb even al je blogs gelezen! Wat heb je veel meegemaakt zeg, pfoe! Wat een indrukken. Heftige ervaringen op de eerste hulp en een heleboel culturele belevenissen. Ik zag ook hele mooie plaatjes langskomen. Wat een ervaringen heb je opgedaan! Veel plezier met de afsluitende vakantie! En goede terugreis alvast!
    Groetjes Sigrid